آموزش زبان روسی رادیو صدای روسیه – درس نهم
مبحث پادژ را میتوان شاخصه بارز زبان روسی دانست. پادژ یا همان حالات تغییرشکلیافته کلمات شش نوع است که در این درس اولین پادژ اول یعنی پادژ فاعلی مورد بحث و بررسی قرارگرفتهاست.
سرفصل مطالب درس نهم آموزش زبان روسی
- حالت گرامری (پادژ) فاعلی
- جمع بستن اسامی
- مکالمات روزمره مقدماتی زبان روسی
پادژ فاعلی یا پادژ نوع اول
در سادهترین پادژ (Именительный падеж) یا همان پادژ فاعلی در زبان روسی، کلمات در شکل اصلی خود هستند و در جمله نقش فاعل، نهاد یا گزاره جمله خبری را ایفا میکنند. پادژ فاعلی را میتوان اساس یادگیری سایر پادژها دانست، چرا که شکل اصلی کلمه در این پادژ قرار دارد و برای یادگیری تغییرات ظاهر کلمه در سایر پادژها قاعدتاً ابتدا باید شکل اصلی آنها را فرا گرفت.
مبحث جمع بستن اسامی
تنها تغییر موجود در پادژ نوع اول البته بنا بر ضرورت و نوع جمله، جمع بستن اسامی است. در درس نهم، مبحث جمع بستن اسامی به طور مفصل و با ارائه مثالهای متنوع مورد بررسی قرارمیگیرد. البته موارد استثناء نیز در این مبحث مورد توجه قرارگرفتهاست.
پرسش و پاسخ در پادژ فاعلی
در درس نهم و در ادامه مبحث جمع بستن اسامی ، جملات بسیاری در قالب پرسش و پاسخ بیانشدهاست. زبانآموز عدم تغییر واژگان را در این جملات به جز در موارد جمع، میبیند.
گذری بر واژهها و جملات مفید در زبان روسی
پس از ارائه پرسش و پاسخهای مفیدی که در قالب حالت اسمی آوردهشدهاند، واژهها و جملات مفیدی ذکرشدهاند. افزایش دایره لغات و افزایش مهارت خواندن نکات مثبتی است که در این بخش از مجموعه آموزشی برای زبانآموز اتفاق میافتد. ضمنا همچون بخشهای دیگر این مجموعه نیز فایلهای صوتی مربوطه، مهارت شنیدن زبانآموز را ارتقاء میدهد.
معنی واژگان
اگرچه واژهها و جملات مفیدی که بدان اشارهشد، معنی آنها نیز قیدشدهاست ولی با این حال تکتک واژههای موجود یکبار دیگر و به صورت جداگانه در پاین این بخش آوردهشدهاست. ذکر مجدد این واژهها نیز به همراه معانی آنها است. استفاده از اصل تکرار را به خوبی میتوان در این بخش مشاهدهکرد. همان اصلی که از آن به عنوان مادریادگیری یادمیشود.
گوشکردن به فایلهای صوتی در کنار مطالعه دروس
در کنار مطالعه دروس، گوشکردن به فایلهای صوتی باید موردتوجه قرارگیرد. چرا که مطالعه مجموعه آموزشی پیشرو بدون گوشکردن به این فایلهای صوتی به نوعی نقص در امر یادگیری محصوبمیشود.